Tuesday, January 21, 2014

Kerana percaya.. dia istimewa

Kaut bekalan itu

قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لاَ يَعْلَمُونَ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُو الأَلْبَابِ

"Katakanlah: "Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?" Sesungguhnya orang-orang yang berakallah yang dapat menerima pelajaran." (Az-Zumar:9)

Hampir 6 bulan di bumi Indonesia. Detik-detik yang saya lalui ini dihadam dengan baik penuh kesyukuran. Orang alim pernah berpesan “hargailah segala waktu yang diberi dan nikmatilah. Percayalah dengan menikmati segala waktu yang ada, kamu rasa hidup lebih berharga”.

Meninggalkan sekali lagi kampung halaman itu untuk mengejar cita yang jauh meninggi saya ‘terbang’ pula ke bumi Indonesia. Bumi yang punya umat Islam yang paling ramai sekali di dunia ini menjadi singgahan sementara rehlah ilmu ini dalam meniti hari untuk berbakti pula kepada masyarakat.
Kiyai Hj Daud, 30 Tahun timba ilmu di Mekkah. Moga Allah rahmati guru ini

Inilah Indonesia, mungkin namanya tidak se-GAH negara-negara di timur tengah. Mesir, Jordan, Syiria tetapi saya yakin Indonesia punya kelebihan ilmu yang tersendiri. Ini adalah rehlah ketiga saya ke tempat orang setelah tamat sekolah menengah di Perlis, diploma di Terengganu sekarang, ijazah di Indonesia.



Majlis makan sempena Maulid Rasul SAW



Sahabat-sahabat seperjuagan














Saya mengikut satu persatu langkah-langkah ini walau adakala ditanya oleh rakan-rakan “bro, leceh kan ambil diploma, then sambung degree. Merangkak-rangkak kau”. Saya yakin dalam rangkakkan saya ini saya terima penuh manfaat. Tidak satu yang disesal dalam hidup. Mungkin saya tidak sebijak rakan-rakan yang mampu untuk terus berlari. Saya sedar pada naifnya diri untuk mula dari langkah yang kecil.

Live your life without regret

Menyesali sesuatu kesilapan perlu sebagai pengajaran. Tetapi menyesali atas pilihan yang dibuat berdasarkan istikharah yang baik itu satu KESILAPAN. Pilihan adalah kayu ukur hubungan akal dan hati kita. Bagaimana, ia berhubung dengan baikkah? atau kita masih lagi terawang-awang dengan andaian.

Ramai kawan yang saya jumpa, tambah-tambah pada bab pertunangan. Dulunya itulah pilihannya yang sejati. “Aku dah istikharah dan memang aku nampak hanya DIA segala harapanku”. Namun selang beberapa bulan hati mereka mula berbolak balik atas pilihan. Katanya itu pilihan yang gopoh, pilihan yang pada nafsu bahkan hanya mainan hati.

Soalnya bagaiaman pelaksanaan istikharah kamu pada yang masa lampau. Benarkah di-is-ti-kharah atau hanya melepas lelah pada bebanan dalam pilihan. Istikharah tidak pernah salah, yang salah hanya kita. Kurang mujahadah!









Mengapa ia istimewa? Kerana percaya…

Dari Abu Hurairah ra katanya Rasulullah saw bersabda : "Kaya itu bukan kerana banyak harta melainkan kaya (yang sebenarnya) ialah kaya hati (cukup yang ada)”
HR: Muslim

Kaya hati lebih tenang ia dari kaya harta. Kaya harta risau takut-takut harta itu dicuri dan disamun. Kaya hati tidak risau pada samunan manusiawi bahkan dia pula yang berjaya ‘mencuri’ hati-hati manusia untuk lihat matlamat yang jauh pada ukhrawi.

Pilih segala macam pilihan dengan hati nurani yang bersih dan jiwa yang tenang. Mana bisa jiwa yang kacau mampu untuk memilih dengan damai.  Sesuatu pilihan itu jadikannya sebagai suatu yang istimewa. Dengan apa? Dengan yakin pilihan itu sendiri adalah istimewa.

Biar segala urusan, Allah jua yang membimbing kita. Yakini dunia tempat segala macam pilihan. Pilihlah segala macam pilihan itu untuk menjadikan kita yang terpilih di dalam syurganya nanti. Terpilih itu lebih menyerlah, dipilih pula oleh Rabb tuhan kekal abadi.

Jambi, Indonesia @ 10.25 PM
21 Januari 2014




No comments:

Post a Comment