Monday, April 18, 2011

SedarKah Anda??....



  1. Sedarkah anda bahawa air yang mampu dikandung oleh washing machine adalah kurang dari 2 kolah dan sekiranya pakaian anda bernajis (terdapat air kencing, tahi cicak, etc), seluruh pakaian yg bersih pun akan turutmenjadi najis atau tidak suci. (berdasarkan hukumair mutanajjis)
          Koreksi ilmiah

Pendapat ini tidak benar.
Air dalam washing mashine adalah air yg mengalir dalam tiga mode: wash-rinse-spin-rinse semula-spin dry. Minima tiga kali isian air yg baru. Penggunaan detergen yg berkuasa tinggi menjadi kuasa air untuk menyental kotoran akan lebih
menyucikan pakaian. Penggunaan washing yg benar ialah pakaian
bernajis hendaklah dinyahkan najisnya terlebih dahulu dan
kebiasaannya pakaian yg dimasukkan dalam wahing machine adalah
pakaian berdaki sederhana sahaja. Andaian kencing dan najis cicak
itu adalah pemikiran keterlaluan dan memberat-beratkan diri dalam
beragama. Air dua qullah tiada kaitan dgn washing machine. Air dua
qullah untuk berwudhu' dan mandi, manakala urusan washing machine
tiada kaitan dgn ukuran dua qullah. Fatwa dr Yusof alQardhawi dalam
Fiqh Taharah menyatakan, air yg bercampur dgn sabun, za'rafan (bahan
cucian zaman dulu) dan semisalnya, maka sifat air itu menjadi
semakin kuat kuasa cuciannya. sekian

SEDARKAH ANDA?
  1. Sedarkah anda bahawa hampir setiap telur ayam terdapat najis di
          kulitnya dan sekiranya tangan kita basah atau telur itu sendiri basah
          semasa kita hendak memecahkannya, tangan kita akan
          turut bernajis. Dan sekiranya sebahagian dari telur tersebut termasuk
          dalam masakan kita, maka kita turut memakan najis tersebut.    

Tahi ayam menurut fiqh: apakah ia najis?

Najis ayam yg kering yg melekat di telur itu najis menurut
syafi'iyah tapi tidak menurut madzhab lain spt Hanbali dan Malikiah,
juga pendapat salaf dan ahli tahqeeq dalam menilai kenajisan tahi
kotoran dari binatang yg dimakan dagingnya:
Dalil: HR alBukhari bahawa Nabi saw menyuruh sahabatnya minum air
kencing unta (Fath alBari 1/336 tahqeeq Ben Baz) dan Nabi saw pernah
solat di kandang kambing (Fath albari 1/341) dan Ibn Taymiyah, syarh
Umdah /108 dan alIkhtiyar syarh alMukhtar 1/31-35; juga pilihan Dr
alImam Prof Yusof alQardhawi, Fiqh atTaharah/117)

Prof Hasbi Siddiqiey dalam Fiqh Islami terbitan Pustaka Aman press
jld 1, menetapkan pendapat Syafi'iyah itu tidak disandarkan kepada
dalil.

Rumusan: najis ayam yg ada pada telur itu najis menurut syafi'iyah,
tapi tidak najis sisi salaf assoleh dan para muhaqqiqin. Maka fatwa
di atas adalah mengelirukan kerana tidak mewakili fiqih islam secara
syumul.

Jalan tengah: menjadi etika peniaga roti canai untuk membasuh telur-
telur mereka untuk menjaga standard etika penyediaan makanan yg
hygenic dan selamat.

  1. Sedarkah anda bahawa lantai tandas itu kotor dan bernajis disebabkan tempiasan, maka kita perlu memakai selipar semasa        dalam tandas. Dan cara utk memakai selipar semasa memasuki tandas adalah dengan meletakkan kaki kiri ke atas selipar (tanpa memakainya), kemudian menyarungkan kaki kanan ke selipar kanan. Diikuti dengan menyarung kaki kiri ke selipar kiri. (Kerana adab masuk tandas adalah kaki kiri manakala adab memakai selipar    adalah dengan kaki kanan dahulu). Ada segolongan yang masuk tandas dengan kaki kiri tapi memijak lantai, tidak memijak selipar (Ini akan mengotorkan kaki kita).

SEDARKAH ANDA?
Sedarkah anda bahawa lantai tandas itu kotor dan bernajis disebabkan
tempiasan, maka kita perlu memakai selipar semasa
dalam tandas. Dan cara utk memakai selipar semasa memasuki tandas adalah
dengan meletakkan kakikiri ke atas selipar (tanpa memakainya), kemudian
menyarungkan kaki kanan ke selipar kanan. Diikuti dengan menyarung kaki
kiri ke selipar kiri.(Kerana adab masuk tandas adalah kaki kiri
manakala adab memakai selipar adalah dengan kaki kanan dahulu). Ada segolongan
yang masuk tandas dengan kaki kiri tapi memijak lantai, tidak memijak selipar (Ini akan mengotorkan kaki kita).

Prof Dr alQardhawi (Fiqh Taharah/109) mengupas isu penggunaan tandas-
tandas moden (almarahidh alhadithah). Tandas2 moden yg dibina dalam
rumah2 hari ini tidak boleh lagi dilihat spt tandas2 yg dibicarakan
dalam kitab2 fiqh, di mana zaman dulu bila disebut tandas, ia adalah
semata-mata tempat buang air. Manakala hari ini tandas adalah suatu
binaan yg bersih dan merangkumi tempat buang air, dan tempat mandian
sekaligus. Ia dijaga bersih dgn bahan pencuci. Maka hukum berselipar
atau tidak bergantung kepada tahap kebersihan dan lay-out tandas itu
sendiri.

Adapun petua dan tatacara dan memberat-beratkan diri spt di atas
(dlm urusan memakai selipar) adalah amat anih dan tidak ada
dasarnya. Ia dicipta oleh orang yg diserang wabak was-was yg
keterlaluan. sekian aa

SEDARKAH ANDA?
  1. Sedarkah anda bahawa walaupun kita mengalas sejadah ke atas tempat yg bernajis, itu tidak bermakna tempat kita sujud tersebut adalah suci.Kita perlu menyucikan najis itu terlebih dahulu. (dari sumber '600 Masalah Agama' hasil tulisan beberapa orang ustaz dan ustazah, antaranya Ustaz Ismail Kamus)

Ini juga suatu isu yg tidak disandarkan kepada hujah dan dalil
syar'iy. Apabila digunakan sejadah, maka terhindarlah ia dari najis.
Lagi satu, adalah suatu kebodohan untuk menghamparkan sejadah di
atas najis...Nabi saw pernah solat di dalam kandang kambing (fathul
bari, syarh sahih alBukhari 1/341) dan baginda tidak menggunakan
sejadah pun!!

SEDARKAH ANDA?

  1. Sedarkah anda bahawa apabila kita membersihkan najis seperti darah, kita perlu berhati hati supaya air basuhan tersebut tidak memercik ke anggota badan atau pakaian kita kerana air tersebut kurang dari 2 kolah dan akan menyebabkan anggota badan kita turut bernajis.

Darah yg najis ialah darah yg mengalir ketika penyembelihan.
Dalil: AQ 6:145 (...atau darah yg masfuh/mengalir)
Apabila ia kering ia idak najis lagi.
dalil:alHadis syarif: "Dihalalkan dua bangkai dan dua jenis darah:....
(darah beku) dalam hati dan limpa" (sahih, al_Albani, silsilah
assahihah,#1118)
Juga darah haidh:
dalil:HR Bukhari-Muslim, lihat Muslim no 290, Jld 1

selain itu (darah mengalir dan darah haidh) darah tidak najis. (Imam
Syaukani, Sail aljarar ms 44)
Menurut Abu Yusof, darah yg sedikit adalah dima'afkan (umum albalwa)


SEDARKAH ANDA?

  1. Sedarkah anda bahawa kita perlu bernafas semasa minum air (utk mengelakkan sakit jantung) dan udara hembusan pernafasan kita perlulah di luar gelas. (Kerana H20 + CO2 = H2CO3, maka cuka terhasil dan menyebabkan minumaan menjadi acidic)

Cara minum air Nabawi:

Imam Muslim dalam sahihnya dari Anas bin Malik ra, Anas menceritakan
bahawa RasuluLlah saw bernafas 3X ketika minum, cara begitu lebih
memuaskan, lebih enak dan lebih sihat. (juga dikeluarkan oleh
alBukhari, Abu Daud, Ibn Majah dan Ahmad)

Imam Ibn Qayyim alJawzea dalam atTibb anNabawi ketika menghuraikan
hadis ini menjelaskan maksud baginda bernafas ketika minum ialah
beginda menjauhkan cangkir air dari mulutnya barang sejenak dan
bernafas di luar cangkir (gelas/cawan), barulah kemudian meneruskan
minumannya dan bernafas lagi 2 kali lagi.

Adapun teori di atas adalah suatu teori yg baik dan bertetapan dgn
amalan Nabawi.










SEDARKAH ANDA?

  1. Sedarkah anda bahawa memberi salam 'Akumzzz' dalam chat adalah umpama menghina ucapan salam itu sendiri dan secara tidak langsung seperti menghina Islam.

Pendapat di atas adalah tiada asalnya kerana bahasa SMS dan chatting
adalah jadid (baru) kerana ia adalah medium komunikasi zaman
muttakhir. Ia adalah baru dan tidak ada hukum yg rajih (jelas)
atasnya apakah ia menghina Islam. Perbuatan menghina Islam hendaklah
thabit dgn bukti (qarinah) yg lebih kuat bukan dgn bahasa salam

cuma bahasa sms dan terminologinya hendaklah seragam dan diperakui
secara umumnya.
Cth: akumzzz..memang benar ia bukanlah singkatan bg salam yg
mutawatir atau popular. SMS bagi salam yg popular ialah..
S
slm
asm

Maka kita akui coretan sms "AKUMZZZ" itu agak misleading kerana
A'kum sahaja sudah memadai dan kenapa ada huruf ZZZ itu?

namun ia bukanlah qarinah utk diqiaskan dgn perbuatan menghina Islam.



No comments:

Post a Comment